Pigment. Wat is het? Hoe voorkom ik het? En wat kan ik eraan doen?

Pigment is de bruine kleurstof die door de pigmentcellen in onze huid wordt gemaakt. Er zijn een aantal factoren die de pigmentcel stimuleren om pigment aan te maken. Zonlicht heeft de grootste invloed op de aanmaak van pigment. De kleine pigmentkorrels worden door de uitlopers van de pigmentcel afgegeven aan de buitenste huidlaag, hierdoor krijgt de huid haar bruine kleur.

Wat zijn de meest voorkomende vormen van pigmentatie?

• Post- inflammatoire hyperpigmentatie: Deze vorm van pigment ontstaat na kleine verwondingen of irritaties aan de huid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan plekjes die ontstaan zijn na acne of een verbranding aan een heet voorwerp.
  • Lentigo solaris, lentigo senilis (ouderdomsvlek): deze pigmentatie ontstaat door overmatige blootstelling aan zonlicht en komt veelal voor in het gelaat, decolleté en de handen.
  • Melasma (zwangerschapsmasker): Dit is een pigmentvorm dat gekarakteriseerd wordt door grillige, donkere vlekken die voornamelijk op het voorhoofd, rondom de ogen, wangen en bovenlip ontstaat. Het pigment ontstaat door een combinatie van aanleg, hormoonschommelingen, hitte en zonlicht. Melasma komt daarom vaak voor bij zwangere vrouwen of vrouwen die starten of wisselen met anticonceptie.

Schermafbeelding-2021-03-04-om-16.11.12.png

Welke behandeling past het beste bij mij?

Er bestaan zoveel middeltjes op de markt tegen pigmentvlekken, de schappen in de drogisterijen staan er vol van. Helaas is niet iedere crème even effectief.

De beste resultaten worden behaald met medische producten (cosmeceuticals) met een hoge concentratie werkzame stoffen, gecombineerd met peelings, microneedling, laser- of lichtbehandelingen.

De keuze van de behandeling is afhankelijk van de pigmentvorm. Zo is een ouderdomsvlek goed te behandelen met lasertherapie. De behandeling berust op het selectief beschadigen van het pigment door middel van warmte. Melasma kan daarentegen worden verergerd door de hitte die in de huid ontstaat door de laserbehandeling en wordt daarom eerder effectief behandeld door het inzetten van peelings.

Ook is de ontstaanswijze zeer belangrijk om mee te nemen in het behandelplan. Post-inflammatoire hyperpigmentatie is vaak van tijdelijke aard, maar het kan een jaar duren tot het uit zichzelf verdwijnt, mits de huid niet meer geïrriteerd is. Bij melasma is er sprake van een chronische gevoeligheidsreactie van de huid voor de ontwikkeling van pigment. Om die reden wordt vooral bij mensen met melasma blijvend thuisgebruik van medische producten geadviseerd om de kans op het terugkeren van de pigmentvlekken zo goed mogelijk tegen te houden.

Schermafbeelding-2021-03-04-om-16.11.37.png

Tenslotte: beschermen, beschermen, beschermen!

Om ervoor te zorgen dat je pigmentvlekken wegblijven is het dagelijks adequaat smeren met een goede zonbeschermingsfactor essentieel. Want zo’n 90% van alle pigmentvlekken worden veroorzaakt, en verergert, door de zon.

Wil je meer weten of welke behandelingen effectief zijn voor jouw huid? Plan een vrijblijvend intakegesprek in met onze huidtherapeuten.